Lampiran C Bantuan Khas Awal Persekolahan 2016. Klik butang muat turun untuk memuat turun Lampiran C

8 Hasrat PPD Perak Tengah

8 Hasrat PPD Perak Tengah

Perancangan Strategik HEM 2014-2016

1.0        LATAR BELAKANG

Kecemerlangan pembangunan sahsiah murid merupakan sasaran utama. Sehubungan itu  kecemerlangan dalam pembangunan sahsiah murid  dijadikan indikator penyokong  bagi mengukur kejayaan sekolah.

1.0            SASARAN PENCAPAIAN 2014-2016
Pengurusan Hal Ehwal Murid SK Telok Bakong berazam untuk terus meningkatkan kecemerlangan pembangunan sahsiah murid dan sasaran 10 terbaik dalam apa juga pertandingan yang melibatkan hal ehwal murid.

Selari dengan Pejabat Pendidikan Daerah Perak Tengah  maka Pengurusan Hal Ehwal Murid SK Telok Bakong menetapkan sasaran yang perlu dicapai pada tahun 2014-2016 seperti berikut :
1.0     Kehadiran murid melepasi 95 peratus di akhir tahun 2016.
1.1     Meminimakan kes disiplin
1.2     Meningkatkan pembangunan sahsiah murid
1.3     Pemantauan 3K secara berkala.
1.4     Menyediakan maklumat secara sistematik
1.5     Memastikan kebajikan murid terpelihara

1.0           PELAN STRATEGIK 2014-2016
                                                            
Teras 1
Memperkasakan Kepimpinan Instruksional dan Membina Kepimpinan Transfomasional

Tanggung jawab kepimpinan sekolah dalam kontek pengajaran atau instruksional adalah paling utama dalam usaha untuk memajukan sebuah sekolah. Kepimpinan instruksional yang berkesan akan dicapai apabila pemimpin instruksional mempunyai dan melaksanakan perancangan strategik secara menyeluruh, pengurusan hal ehwal murid yang sempurna, pengurusan bimbingan kaunseling yang mantap, sistem data disiplin,  headcount setiap murid diteliti dan  melalui post-mortem secara berterusan




Strategi

1.                  Memantapkan pengurusan pendidikan sahsiah berkualiti

Pelan Tindakan
Strategi
Pelan Tindakan
Indikator
Indikator Sasaran
Tahun Sasaran
2014
2015
2016
Memantapkan pengurusan pendidikan berkualiti
Melaksanakan program;

·   Taklimat tentang peraturan dan tanggungjawab pendidik kepada murid (semasa mesyuarat, perbincangan profesional.





1. Peratus kehadiran murid meningkat.
2. Peratus salah laku disiplin murid menurun.
3. Vandalisme dikurangkan
4. Amalan Guru Penyayang ditingkatkan



                                       



Lebih 95 %

Turun 0.1 %

0 %
100 %



90%

0.05%

0.05%
90%







93%

0.04%

0.02%
95%




95%

0.03%

0%
100%

 Teras 2
Membangun dan Meningkatkan Kualiti Warga Pendidik

Selari dengah hasrat KPM untuk memberikan pendidikan berkualiti kepada semua murid-murid, maka adalah menjadi tanggungjawab sekolah untuk terus berusaha membangunkan kualiti warga pendidik. Warga pendidik masa kini perlu melengkapkan dan dilengkapkan dengan ilmu-ilmu pendidikan terkini bagi mendepani cabaran pendidikan alaf ke 21 yang begitu mencabar dan menuntut kesediaan mental yang tinggi.


Strategi
1.                  Memantap peranan guru di sekolah.
2.                  Meningkatkan pencapaian murid dari segi sahsiah dan intelek .







Pelan Tindakan
Strategi
                          
Pelan Tindakan
Indikator
Indikator Sasaran
Tahun Sasaran
2014
2015
2016
Melonjakkan pembangunan modal insan cemerlang.

Melaksanakan program;

·   Program anti ponteng sekolah
·   Memantapkan pengurusan dan bimbingan di sekolah.





·   Program Motivasi Kecemerlangan Pelajar


·   Program Amalan Guru Penyayang



·   Kebajikan murid
    diberi perhatian





Peratus kualiti  murid meningkat
-          Penurunan masalah disiplin di sekolah.
-          Peningkatan kehadiran murid ke sekolah.



Peningkatan motivasi belajar di kalangan murid




Peratus sekolah yang melaksanakan program Amalan Guru Penyayang


Rancangan Makanan Tambahan (RMT), Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT), Susu Sekolah, Vitamin, Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM).




Menghapuskan kes ponteng









Kuantiti meningkat




100% guru melaksanakannya



Memastikan 100% murid yang layak menerima bantuan.






0.03%










70%





100%




100%









0.01%










80%





100%




100%









0%










95%





100%




100%






Teras 3
Membudayakan Headcount dan Post Mortem di Sekolah

Headcount merupakan satu pendekatan yang penting bagi tujuan mengenal pasti keupayaan setiap murid, di samping menilai potensi mereka yang dapat digarap serta dikembangkan dalam pelbagai bidang. Melaluinya pentadbir sekolah dapat merancang program yang bersesuaian dengan kebolehan dan keupayaan murid dengan lebih tepat. Selanjutnya isu dan masalah utama di sekolah dapat diminimakan.




Strategi

1.                  Memantapkan penggunaan headcount dalam merangka pelan tindakan
               sekolah

Pelan Tindakan
Strategi
Pelan Tindakan
Indikator
Indikator Sasaran
Tahun Sasaran
2014
2015
2016
Memantapkan penggunaan headcount dalam merangka pelan tindakan sekolah

Memantapkan pemahaman guru dan memastikan pelaksanaan program head count di kalangan guru

Perlaksanaan Sistem Penarafan di sekolah.


Program menangani masalah ponteng:
·   Gerakan anti ponteng

·   Taklimat dan seminar PIBG

·   Pemuafakatan dengan PIBG

·   Melaksanakan program pemulihan murid melalui kaunseling



Bilangan guru melaksanakan program headcount dengan berkesan.




Peningkatan Sistem Penarafan Keselamatan Sekolah (SPKS).


Peratus peningkatan guru yang boleh menangani isu dan masalah meningkat


Peratus guru menggunakan sistem SSDM meningkat.


100% guru melaksanakan headcount





Sekolah menggunakan sistem ini


Peningkatan dari 80%-100%












100%







100%




80%














100%







100%




90%














100%







100%




100%















Teras Strategik 4
Melaksanakan Pemantauan dan Penyeliaan Bersepadu di Semua Peringkat

Merupakan tugas utama pentadbir di sekolah. Oleh itu sebagai satu tanggungjawab penting maka sewajarnya pemantauan Hal Ehwal Murid dirancang dan dilaksanakan dengan konsisten dan dapatnya dibuat penambahbaikan supaya hasrat untuk memberikan pendidikan berkualiti kepada semua murid-murid tercapai.

Strategi

1.                  Memantapkan kerangka pemantauan menggunakan instrument SKPM bagi
               mempertingkatkan keberkesanannya

Pelan Tindakan
           Strategi
Pelan Tindakan
Indikator
Indikator Sasaran
Tahun Sasaran
2014
2015
2016
Memastikan tindakan teratur dengan berpandukan instrument SKPM dan instrumen Pengurusan HEM bagi mempertingkatkan keberkesanannya

Melaksanakan;

Pemantauan pengurusan Hal Ehwal Murid
·   Disiplin
·   Bimbingan dan Kaunseling
·   Program psikologi
·   Kebajikan
·   SPBT
·   Kantin

Memantau Pembangunan Sahsiah dan Disiplin Murid



Pengurangan :
 kes salah laku
peningkatan kehadiran murid serta sahsiah murid








Markah sekolah meningkat melalui Instrumen Kendiri.


Peningkatan dari 90%-100%









95%



90%











82%


95%











90%


100%











95%


Teras Strategik 5
Memantapkan Pelaksanaan Program Kecemerlangan dan Program Khas

Pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dalam bilik darjah adalah kunci kepada kejayaan murid dalam peperiksaan awam. Progam kecemerlangan dan dan program khas yang dirancang dan dilaksanakan dengan penuh komitmen akan menjadi pelengkap kepada prestasi cemerlang sesebuah sekolah.

Strategi

1.                  Memperkasakan pelaksanaan program khas
2.                  Memanfaatkan blog sekolah sebagai sumber maklumat dan bahan-bahan sokongan pengajaran dan pembelajaran
Pelan Tindakan

Strategi
Pelan Tindakan
Indikator
Indikator Sasaran
Tahun Sasaran
2014
2015
2016
Memperkasakan pelaksanaan program Khas
Kempen Anti Ponteng Peringkat Sekolah
Mengumpul dan menganalisa data setiap bulan.
Program pemulihan murid
Program pemutihan sekolah
Peratus pengurangan ponteng.

Peratus pengurangan kes disiplin
Menghapuskan kes ponteng

Mengurangkan kes disiplin
0.03%


0.05%
0.01%


0.04%
0%


0.03%
Memanfaatkan Blog sekolah sebagai sumber maklumat dan bahan-bahan sokongan berkaitan HEM
Memasukan bahan dan sebaran maklumat dalam blog sekolah
Peratus penggunaan  blog meningkat.
Peningkatan dalam penggunaan blog bertambah
150 pengunjung
400 pengunjung
Melebihi 1000 pengunjung
Memperkukuhkan program perkongsian pintar dengan organisasi lain, agensi swasta dan komuniti setempat
Melaksanakan;
·   Program smart partnership dengan agensi luar, PDRM,Jabatan Penjara, Jabatan Bomba & Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam, Kolej Profesional MARA, UiTM, UTP, Yayasan Bina Upaya,BAIDURI, PiBG,Jabatan Penerangan,


Melaksanakan sekurang-kurangnya 5 program perkongsian pintar


Peningkatan dari 50%-80% dengan agensi


50%

65%

80%
Penghargaan kepada murid
Penganugerah :
1. Kehadiran penuh



2. Kelas terbersih



3. Sahsiah terunggul

Kualiti pencapaian murid meningkat.

Bilangan murid terima anugerah meningkat

Pencapaian markah kelas melebihi 90 %

Bilangan murid terima anugerah meningkat


2%




2 kelas



3%

8%




4 kelas



8%

15%




6 kelas



15%

No comments:

Post a Comment