1.0 LATAR BELAKANG
Kecemerlangan
pembangunan sahsiah murid merupakan sasaran utama. Sehubungan itu kecemerlangan dalam pembangunan sahsiah
murid dijadikan indikator penyokong bagi mengukur kejayaan sekolah.
1.0
SASARAN
PENCAPAIAN 2014-2016
Pengurusan Hal Ehwal
Murid SK Telok Bakong berazam untuk terus meningkatkan kecemerlangan
pembangunan sahsiah murid dan sasaran 10 terbaik dalam apa juga pertandingan
yang melibatkan hal ehwal murid.
Selari dengan Pejabat
Pendidikan Daerah Perak Tengah maka Pengurusan
Hal Ehwal Murid SK Telok Bakong menetapkan sasaran yang perlu dicapai pada
tahun 2014-2016 seperti berikut :
1.0 Kehadiran
murid melepasi 95 peratus di akhir tahun 2016.
1.1 Meminimakan
kes disiplin
1.2 Meningkatkan
pembangunan sahsiah murid
1.3 Pemantauan
3K secara berkala.
1.4 Menyediakan
maklumat secara sistematik
1.5 Memastikan
kebajikan murid terpelihara
1.0
PELAN
STRATEGIK 2014-2016
Teras
1
Memperkasakan
Kepimpinan Instruksional dan Membina Kepimpinan Transfomasional
Tanggung jawab kepimpinan sekolah
dalam kontek pengajaran atau instruksional adalah paling utama dalam usaha
untuk memajukan sebuah sekolah. Kepimpinan instruksional yang berkesan akan
dicapai apabila pemimpin instruksional mempunyai dan melaksanakan perancangan
strategik secara menyeluruh, pengurusan hal ehwal murid yang sempurna,
pengurusan bimbingan kaunseling yang mantap, sistem data disiplin, headcount
setiap murid diteliti dan melalui
post-mortem secara berterusan
Strategi
1.
Memantapkan pengurusan pendidikan sahsiah
berkualiti
Pelan
Tindakan
Strategi
|
Pelan
Tindakan
|
Indikator
|
Indikator
Sasaran
|
Tahun
Sasaran
|
||
2014
|
2015
|
2016
|
||||
Memantapkan
pengurusan pendidikan berkualiti
|
Melaksanakan program;
· Taklimat tentang
peraturan dan tanggungjawab pendidik kepada murid (semasa mesyuarat,
perbincangan profesional.
|
1. Peratus kehadiran
murid meningkat.
2. Peratus salah
laku disiplin murid menurun.
3. Vandalisme
dikurangkan
4. Amalan Guru
Penyayang ditingkatkan
|
Lebih 95 %
Turun 0.1 %
0 %
100 %
|
90%
0.05%
0.05%
90%
|
93%
0.04%
0.02%
95%
|
95%
0.03%
0%
100%
|
Teras 2
Membangun
dan Meningkatkan Kualiti Warga Pendidik
Selari dengah hasrat KPM untuk
memberikan pendidikan berkualiti kepada semua murid-murid, maka adalah menjadi
tanggungjawab sekolah untuk terus berusaha membangunkan kualiti warga pendidik.
Warga pendidik masa kini perlu melengkapkan dan dilengkapkan dengan ilmu-ilmu
pendidikan terkini bagi mendepani cabaran pendidikan alaf ke 21 yang begitu
mencabar dan menuntut kesediaan mental yang tinggi.
Strategi
1.
Memantap peranan guru di sekolah.
2.
Meningkatkan pencapaian murid dari segi
sahsiah dan intelek .
Pelan
Tindakan
Strategi
|
Pelan
Tindakan
|
Indikator
|
Indikator
Sasaran
|
Tahun
Sasaran
|
||
2014
|
2015
|
2016
|
||||
Melonjakkan
pembangunan modal insan cemerlang.
|
Melaksanakan program;
· Program anti
ponteng sekolah
· Memantapkan
pengurusan dan bimbingan di sekolah.
· Program Motivasi
Kecemerlangan Pelajar
· Program Amalan
Guru Penyayang
·
Kebajikan
murid
diberi perhatian
|
Peratus
kualiti murid meningkat
-
Penurunan
masalah disiplin di sekolah.
-
Peningkatan
kehadiran murid ke sekolah.
Peningkatan
motivasi belajar di kalangan murid
Peratus sekolah
yang melaksanakan program Amalan Guru Penyayang
Rancangan Makanan
Tambahan (RMT), Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT), Susu Sekolah, Vitamin,
Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM).
|
Menghapuskan kes
ponteng
Kuantiti meningkat
100% guru
melaksanakannya
Memastikan 100%
murid yang layak menerima bantuan.
|
0.03%
70%
100%
100%
|
0.01%
80%
100%
100%
|
0%
95%
100%
100%
|
Teras
3
Membudayakan
Headcount dan Post Mortem di Sekolah
Headcount merupakan satu pendekatan
yang penting bagi tujuan mengenal pasti keupayaan setiap murid, di samping
menilai potensi mereka yang dapat digarap serta dikembangkan dalam pelbagai
bidang. Melaluinya pentadbir sekolah dapat merancang program yang bersesuaian
dengan kebolehan dan keupayaan murid dengan lebih tepat. Selanjutnya isu dan
masalah utama di sekolah dapat diminimakan.
Strategi
1.
Memantapkan penggunaan headcount dalam
merangka pelan tindakan
sekolah
Pelan
Tindakan
Strategi
|
Pelan
Tindakan
|
Indikator
|
Indikator
Sasaran
|
Tahun
Sasaran
|
||
2014
|
2015
|
2016
|
||||
Memantapkan
penggunaan headcount dalam merangka pelan tindakan sekolah
|
Memantapkan pemahaman guru dan memastikan
pelaksanaan program head count di kalangan guru
Perlaksanaan Sistem Penarafan di sekolah.
Program menangani masalah ponteng:
·
Gerakan
anti ponteng
·
Taklimat
dan seminar PIBG
·
Pemuafakatan
dengan PIBG
·
Melaksanakan
program pemulihan murid melalui kaunseling
|
Bilangan guru
melaksanakan program headcount dengan berkesan.
Peningkatan Sistem
Penarafan Keselamatan Sekolah (SPKS).
Peratus
peningkatan guru yang boleh menangani isu dan masalah meningkat
Peratus guru
menggunakan sistem SSDM meningkat.
|
100% guru
melaksanakan headcount
Sekolah
menggunakan sistem ini
Peningkatan dari
80%-100%
|
100%
100%
80%
|
100%
100%
90%
|
100%
100%
100%
|
Teras
Strategik 4
Melaksanakan
Pemantauan dan Penyeliaan Bersepadu di Semua Peringkat
Merupakan tugas utama pentadbir di
sekolah. Oleh itu sebagai satu tanggungjawab penting maka sewajarnya pemantauan
Hal Ehwal Murid dirancang dan dilaksanakan dengan konsisten dan dapatnya dibuat
penambahbaikan supaya hasrat untuk memberikan pendidikan berkualiti kepada
semua murid-murid tercapai.
Strategi
1.
Memantapkan kerangka pemantauan menggunakan
instrument SKPM bagi
mempertingkatkan
keberkesanannya
Pelan
Tindakan
Strategi
|
Pelan
Tindakan
|
Indikator
|
Indikator
Sasaran
|
Tahun
Sasaran
|
||
2014
|
2015
|
2016
|
||||
Memastikan
tindakan teratur dengan berpandukan instrument SKPM dan instrumen Pengurusan
HEM bagi mempertingkatkan keberkesanannya
|
Melaksanakan;
Pemantauan pengurusan Hal Ehwal Murid
·
Disiplin
·
Bimbingan
dan Kaunseling
·
Program
psikologi
·
Kebajikan
·
SPBT
·
Kantin
Memantau Pembangunan Sahsiah dan Disiplin
Murid
|
Pengurangan :
kes salah laku
peningkatan
kehadiran murid serta sahsiah murid
Markah sekolah meningkat
melalui Instrumen Kendiri.
|
Peningkatan dari 90%-100%
95%
|
90%
82%
|
95%
90%
|
100%
95%
|
Teras
Strategik 5
Memantapkan
Pelaksanaan Program Kecemerlangan dan Program Khas
Pengajaran dan pembelajaran yang
berkesan dalam bilik darjah adalah kunci kepada kejayaan murid dalam
peperiksaan awam. Progam kecemerlangan dan dan program khas yang dirancang dan
dilaksanakan dengan penuh komitmen akan menjadi pelengkap kepada prestasi
cemerlang sesebuah sekolah.
Strategi
1.
Memperkasakan pelaksanaan program khas
2.
Memanfaatkan blog sekolah sebagai sumber
maklumat dan bahan-bahan sokongan pengajaran dan pembelajaran
Pelan
Tindakan
Strategi
|
Pelan
Tindakan
|
Indikator
|
Indikator
Sasaran
|
Tahun
Sasaran
|
||
2014
|
2015
|
2016
|
||||
Memperkasakan
pelaksanaan program Khas
|
Kempen Anti
Ponteng Peringkat Sekolah
Mengumpul dan
menganalisa data setiap bulan.
Program pemulihan
murid
Program pemutihan
sekolah
|
Peratus
pengurangan ponteng.
Peratus
pengurangan kes disiplin
|
Menghapuskan kes
ponteng
Mengurangkan kes
disiplin
|
0.03%
0.05%
|
0.01%
0.04%
|
0%
0.03%
|
Memanfaatkan
Blog sekolah sebagai sumber maklumat dan bahan-bahan sokongan berkaitan HEM
|
Memasukan bahan
dan sebaran maklumat dalam blog sekolah
|
Peratus
penggunaan blog meningkat.
|
Peningkatan dalam
penggunaan blog bertambah
|
150 pengunjung
|
400 pengunjung
|
Melebihi 1000
pengunjung
|
Memperkukuhkan program
perkongsian pintar dengan organisasi lain, agensi swasta dan komuniti
setempat
|
Melaksanakan;
· Program smart
partnership dengan agensi luar, PDRM,Jabatan Penjara, Jabatan Bomba &
Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam, Kolej Profesional MARA, UiTM, UTP,
Yayasan Bina Upaya,BAIDURI, PiBG,Jabatan Penerangan,
|
Melaksanakan
sekurang-kurangnya 5 program perkongsian pintar
|
Peningkatan dari 50%-80% dengan agensi
|
50%
|
65%
|
80%
|
Penghargaan kepada
murid
|
Penganugerah :
1. Kehadiran penuh
2. Kelas terbersih
3. Sahsiah
terunggul
|
Kualiti pencapaian
murid meningkat.
|
Bilangan murid
terima anugerah meningkat
Pencapaian markah
kelas melebihi 90 %
Bilangan murid
terima anugerah meningkat
|
2%
2 kelas
3%
|
8%
4 kelas
8%
|
15%
6 kelas
15%
|
No comments:
Post a Comment